пʼятниця, 8 серпня 2014 р.

Справа Фенни Федорихи Гамонихи, обывателки Петрувъской, о забитии мужа, 1665 г.

60. (л. 41 об.).

   Року бжого 1665, мсця септеврия 29 дня.
   Передо мною Григорием Вѣтязенком, полковником Полтавским, при бытности Івана Браила, атамана городового, Семена Горбаня, войта, Пилипчати Іванчуценка, Олексѣя Салдата, Михайла Денисенка, обозного полкового, Артуха Донца, Фески Таргаша, дозорцѣ скарбу войскового, товариства і мещан, при том бывших не мало.
   Ставши усная персоналная перед урадом нашим, Хвенна Федориха Гамониха, обывателка Петрувъская, села ближного і належного городу нашему Полтавѣ, скаржилася кримѣналѣтер 1) на Демяна Трепетуненка, Матѣя, сина Іляшова, Хому, наймита Лазорова, Івана Постоя Іляшенкова, Івана, челядника Гавришишиного, і Захарку, Лазорова братанича, іжъ, найшовши на дум их, вечерниц сподѣваючися, котрий не было, застали мужа моего подпилого, вправдѣ юж і виспался, і стали небожчику мужу моему докучати. Муж муй, просячи их, жебы ему не докучали, а змежи их, чи Хома Лазорувъ, чили которий з них, шурхнувъ у окно палицею на небожчика мужа моего. Того небожчикъ не витерпѣвши, вибѣгъ к ним, на двор, а они всѣ повтѣкали розно. Потом муж муй, якъ вернулся до хати, оние прибѣгши за ним на двур, і змежи их, не знаю котрий перший мужа моего ударил, а потум другий, і такъ его убыли на смертъ.
   Конътроверсия отповеди:
   Бывши прислание до ураду нашего обжалованние забуйци з села Петрувъки при забитого Федора Гамона тѣлу, которих по-единку взывали-смо урадовне, то напередъ Демянъ Трепетуненко зознал, же Матѣй, Іляшувъ син, найперший ударивъ кием Федора Гамона, которий зараз упавъ на землю, а потум Іванъ Постуй Іляшенкувъ, юж лежачого, ажъ потум не рухнувъся.
   Потим казали-смо призвати Хому, Лазарова братанича, в том же oбвиненного, тот теди Хома признавал: іжъ яко-смо с товариством пошли на вечерницѣ, і пришли до дому Федора Гамона, ажъ он пян; і вправдѣ //
____________
1) Т. е. въ уголовномъ порядкѣ.

стали-смо ему докучати, а он, небожчикъ, випавши з хати з кочергою, за нами погнався, а ми всѣ рузно повтѣкали, а потум за ним, якъся вернул до хати, прибѣгли-смо. Тогдѣ в дворѣ Матѣй, Іляшувъ синъ, ударивъ Федора небожчика палотою ; ажъ упавъ; потум лежачого Іван Постуй Іляшенкувъ его, лежачого, ударил, ажъ юж і не рухнулся. А я его не бывъ, тулко при том бувъ.
   Потом призвали-смо в том же забуйствѣ обвиненого Івана, челядника Гавришишиного, который в тое ж слово признал. Всѣхъ тих обвинених призиваючи, слово в слово признавали, а потом самого Матѣя Іляшенка, причинци смерти небожчиковой, которий не таячися того учинку своего, же такъ было, що сам его и не хотячи так ударивъ. А потом другого принципала смерти забитого Івана Іляшенкового Постоя, – і тот признался, же я на опослѣ его ударив кием, але и такъ не знаю, чи живъ бувъ, якъ его Матѣй, син Іляшувъ, ударивъ.
   С тих теди рацей вишменованних забуйцовъ вырозумѣвши і сторони поводовое, прихиляючися до права посполитого і ради всего посполитого товариства і до суду нашего належних особъ,
   Декретъ.
   Декретом нашим приказали-смо, ведлуг артикулу второго в роздѣлу дванадцетом о мужобуйствѣ простого стану, до того теди прихиляючися, приказуем, абы самие принципали были туй же смерти подлегли, котрое сусѣдови своему узычили, а зъ их маетку головщина 1) вдовѣ позосталой Феннѣ Федорисѣ мает быт плачона з винами, належними до уряду. А помочники их мают, от насъ звичайное караня одержавши на тѣлѣ забитого, душу отпоминати і на урад наш тот же варгелътъ 2) заплатити, що-смо казали до книг наших городових записати в року і дню, яко ся вижей написало.
_________
____________
1) Денежный штрафъ за убійство (въ пользу семьи убитаго), опредѣленный закономъ.
2) To-же, что и головщина.

Немає коментарів:

Дописати коментар